About

ARTIST STATEMENT

My artworks interpret current social discussions and personal life. In exhibitions, they are introductions to a further discussion. So far my exhibitions have included installations, collections of objects, photographs, paintings and short writings. 

I paint expressively with strong brushstrokes. For the painting, I imagine a situation that is like an ambiguous dream. In the painting called “It would be nice to die in the spring” a man and a sheep are walking in the landscape. A man walking barefoot seems to be looking at the sky. A colorful hot air balloon in the background appears to be rising from the water. The work comments on the conflicting discussion about euthanasia. Painting is thinking, and the finished work is an opening for conversation.

In installations and assemblages, I use materials, objects from my nearby environment or wood that I have carved. Objects are associated with my personal history, taboos, values. They can be called evidences of lived life, relics. In the work about the relationship between cats and humans, there are cat whiskers collected from the floors of our home sewn into a satin ribbon. Sometimes the installations involve participation of the audience. The collection of butterflies I found at a flea market inspired the piece of work, where the audience could dress up in the butterfly wings I built. 

My works are related to storytelling in the form of both pictures and text. The series of works called “Butterfly stories” contains short texts and butterflies molded from paper materials. The texts are poems, aphorisms and fragments of experiences of my own and myths.

The most important goal in making art is interaction. In my opinion, only when the piece of art creates conversation it’s finished.

“It would be nice to die in the spring ” Oil on canvas, 40 x 35 cm, 2024.

OMIN SANOIN

Taideteokseni tulkitsevat ajankohtaisia yhteiskunnallisia keskusteluja ja henkilökohtaista elämääni. Näyttelyissä ne ovat alustuksia laajempaan keskusteluun. Teokseni ovat installaatioita, esinekoosteita, valokuvia, maalauksia ja lyhyitä kirjoituksia. 

Maalaan voimakkailla siveltimen vedoilla ekspressiivisesti. Lähtökohtana on yleensä ristiriitainen kokemus. Maalausta varten kuvittelen unenomaisen näkymän. Teoksessa nimeltä “Olisi mukava kuolla keväällä” maisemassa kävelee mies ja lammas. Avojaloin kävelevä mies näyttää katsovan taivaalle. Värikäs kuumailmapallo taustalla nousee vedestä. Teos kommentoi keskustelua eutanasiasta. Maalaaminen on ajattelua, ja valmis teos on keskustelun avaus.

Installaatioissa ja esinekoosteissa käytän lähiympäristöni materiaaleja, esineitä tai veistän puuta. Esineisiin liittyy henkilöhistoriaa, tabuja, arvoja. Niitä voi kutsua eletyn elämän todisteiksi, reliikeiksi. Kissan ja ihmisen suhdetta käsittelevässä teoksessa on kotimme lattioilta kerättyjä kissanviiksiä satiininauhaan ommeltuna. Joskus installaatioihin liittyy yleisöä osallistavaa toimintaa. Kirpputorilta löytämäni perhoskokoelma innoitti teokseen, jossa yleisö sai pukeutua rakentamiini perhosten siipiin. 

Teoksiini liittyy tarinallisuutta sekä kuvien että tekstin muodossa. “Perhostarinoita” nimisessä teossarjassa on lyhyitä tekstejä ja paperimateriaaleista muovattuja perhosia. Tekstit ovat runoja, aforismeja ja fragmentteja omista kokemuksista ja myyteistä.

Tärkein tavoite taiteen tekemisessä on vuorovaikutus. Ajattelen, että taideteos valmistuu vasta, kun se saa aikaan keskustelua.


BIOGRAPHY

Aulis Harmaala graduated from Aalto University in 2011 with a master’s degree in art. He was born in 1966 in Ranua and lives in Espoo, Finland.

His multidiscipline work involves several different ways to catch and handle material. The present works are installations in which paintings, photographs, assemblages, and participatory elements form the core. In some of his works, the means of expression diverge directly into the instruments of conversation and communication.

Harmaala’s previous exhibitions have been presented, for example, by Gallery Huuto, MUU ry and Gallery Hippolyte in Helsinki. The Helsinki Art Museum has included his works in its collection.

Who shot Musti The Dog? Final thesis at Kankaanpää Art School, 1993.

A dog´s skull, plaster casts, childhood pictures, a story and painting on wood panel.